Εργαστήρι εφήβων στο Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων ΠΝΟΗ σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Ναρκωτικών (ΕΟΠΑΕ) και σε συνεργασία με το Πρότυπο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και συγκεκριμένα με τον κ. Καλαμάτα Αθανάσιο, υποδιευθυντή του σχολείου και υπεύθυνο καθηγητή του μαθήματος των Θρησκευτικών, θα υλοποιήσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την έννοια της εξάρτησης.

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στα τρία τμήματα της Α’ Λυκείου και έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό των μαθητών γύρω από ποικίλες μορφές εξάρτησης. Με τη μέθοδο της μετασχηματίζουσας μάθησης και με εργαλείο την εικαστική τέχνη, οι μαθητές θα κληθούν να συνδέσουν τη γνώση με την καθημερινότητά τους, να εκφράσουν τις εμπειρίες τους και να αναζητήσουν εναλλακτικούς, δημιουργικούς τρόπους ζωής.

 

Θεματικές Ενότητες

«Το ποτήρι που ξεχειλίζει»
Το αλκοόλ από την κοινωνική αποδοχή μέχρι την εξάρτηση· συνέπειες για την υγεία, τις σχέσεις και τις επιλογές των νέων. Οι μαθητές αναλύουν πώς η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να εξελιχθεί από ένα «αθώο ποτό» σε καταστροφική εξάρτηση. Το έργο The Drunkards Progress: From the First Glass to the GraveN. Currier λειτουργεί ως εργαλείο προβληματισμού για τις συνέπειες στην υγεία, στις σχέσεις και στη ζωή γενικότερα

«Ενεργειακή παγίδα»
Ενεργειακά ποτά και αλκοόλ· ο κίνδυνος που κρύβεται πίσω από μια «αθώα» συνήθεια

«Αλυσίδες χωρίς λουκέτο»
Εξάρτηση από νόμιμες και παράνομες ουσίες· μύθοι και αλήθειες για το κάπνισμα, την κάνναβη και τα ναρκωτικά

«Ο εγκέφαλος σε κίνδυνο»
Πώς οι ουσίες επηρεάζουν την ανάπτυξη του εφηβικού εγκεφάλου, τη μνήμη, τη λογική και τη συμπεριφορά

«Το στοίχημα της ζωής»
Η γοητεία και οι παγίδες του τζόγου μέσα από το έργο Οι Χαρτοπαίκτες του Cézanne· η απώλεια ελέγχου και η κοινωνική απομόνωση

«Δικτυωμένος ή παγιδευμένος;»
Η εξάρτηση από το διαδίκτυο και τα social media· πότε η τεχνολογία μάς ενώνει και πότε μας εγκλωβίζει

«Η πόλις μέσα μας»
Με αφορμή το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Η Πόλις», οι μαθητές διερευνούν τις εσωτερικές μορφές εξάρτησης: πώς τα ίδια μας τα όρια, οι συνήθειες και οι επιλογές μπορούν να μας κρατούν εγκλωβισμένους, ακόμη κι όταν θέλουμε να «φύγουμε». Η λογοτεχνία γίνεται εργαλείο αυτογνωσίας και προσωπικού αναστοχασμού.                                              

«Σχέσεις που φυλακίζουν – Γονείς και Ερωτικοί Σύντροφοι» – Εξάρτηση από πρόσωπα και συναισθήματα που περιορίζουν την αυτονομία

  • Σχέσεις με γονείς: Υπερπροστατευτικότητα ή έντονη συναισθηματική εξάρτηση, με αναφορά στο έργο του Francisco Goya, Saturn Devouring His Son
  • Ερωτικές σχέσεις: Υπερβολική αφοσίωση, ζήλια ή έλλειψη ορίων, με αναφορά στον πίνακα Marc Chagall, The Lovers


Οι μαθητές θα αναλύσουν και θα συζητήσουν πώς η αγάπη ή η φροντίδα μπορεί να γίνει περιοριστική και να οδηγήσει σε εξαρτητικές σχέσεις, χρησιμοποιώντας την τέχνη ως εργαλείο προβληματισμού και αυτογνωσίας

 

«Ελεύθερος να επιλέγεις»
Η πρόληψη ως στάση ζωής· καλλιέργεια αυτογνωσίας, υπευθυνότητας και προσωπικής δύναμης ώστε οι νέοι να μην εγκλωβίζονται σε εξαρτήσεις αλλά να δημιουργούν το δικό τους μέλλον

 

Η εφηβική ηλικία είναι μια περίοδος γεμάτη αλλαγές, αναζητήσεις και πειραματισμούς. Οι νέοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με προκλήσεις που σχετίζονται με ουσίες, συμπεριφορές και κοινωνικές πιέσεις, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε μορφές εξάρτησης. Η έγκαιρη ενημέρωση και η καλλιέργεια κριτικής σκέψης αποτελούν βασικά εργαλεία πρόληψης. Μέσα από προγράμματα όπως αυτό, οι μαθητές ενθαρρύνονται να εξετάσουν βιωματικά τις συνέπειες των επιλογών τους, να κατανοήσουν τον κίνδυνο αλλά και να ανακαλύψουν υγιείς, δημιουργικές διεξόδους.

Η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων στη σχολική κοινότητα ενισχύει την ψυχική ανθεκτικότητα των εφήβων και προάγει την υπεύθυνη στάση ζωής. Η σύνδεση της μάθησης με την τέχνη και η χρήση της μετασχηματίζουσας μάθησης δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αναστοχαστούν πάνω στις εμπειρίες τους και να διαμορφώσουν προσωπικές αξίες που θα τους συνοδεύουν στην πορεία τους. Πρόκειται για μια επένδυση όχι μόνο στη γνώση αλλά και στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, ικανών να σταθούν με ελευθερία και υπευθυνότητα απέναντι στις προκλήσεις της ζωής.

Το πρόγραμμα αποτελεί μια ακόμη καινοτόμα δράση του Κέντρου Πρόληψης ΠΝΟΗ, που συνδέει τη γνώση με την καθημερινότητα των νέων και συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους.

Υπεύθυνη υλοποίησης προγράμματος

Σαμοθρακή Δέσποινα, Κοινωνική Λειτουργός, MSc Εκπαίδευση Ενηλίκων